Historie
Honda GB500 Clubman s interním označením PC16 je klasický „naháč“ Japonské značky Honda. V letech 1989 und 1990 bylo od tohoto typu vyrobeno celkově 4.584 kusů pro USA a 1.727 kusů pro Japonský trh. Na dnešní poměry je to v podstatě malovýroba.
Když se v létě 1992 začal Clubman prodávat na Německém trhu, jednalo se o 1 000 oficiálně přihlášených motocyklů dovezeným ze skladů v USA.
Mezi roky 1989 a 1992 bylo dle údajů z USA do Německa dovezeno několik dalších stovek Clubmanů. Tento zájem asi také podpořil myšlenku prodeje skladových zásob v USA právě v Německu.Když byl motocykl v roce 1992 uveden oficiálním zastoupením HONDA Deutschland na trh, tak i přes své stáří byl motocykl nabízen za poměrně vysokou cenu a to 7.760 DM (Honda XBR 500) byla do roku 1990 nabízena za cenu pod 5.000 DM). Oproti dovezeným kusům z USA měli majitelé při koupi Clubmana od zastoupení HONDA dvouletou záruku.
Z technického hlediska se Clubman odkazuje většinou dílů na „sesterský model“ Honda XBR 500. Clubman byl s ohledem na jeho nižší posaz a díky užší přední pneumatice lépe ovladatelný nežli XBR 500 a tím i vyhledávaný mezi ženami. Po dobou výroby byl Clubman prodáván výhradně v jedné barvě a to černo zelené metalíze (Honda číslo barvy: G-125 M). Tato zajímavá kombinace se ukáže jen na slunci, kdy se z černé barvy stane tmavě zelená matelíza (v dnešní „tuningové době“ by se dalo říct „měňavka“). Z tohoto důvodu je mnoho Clubmanů nabízeno jako „černé“, ale jde jen o neznalost prodejce. Podobně vyhlížející stroj ovšem v barvě Bordeaux není Clubman PC16, ale v roce 1985 vyrobený typ GB 500-F, který byl dodáván pouze pro asijské trhy. Tento kousek se objevuje v Německu jen velice zřídka.
Clubman má oproti modelu Honda XBR500 systém pro přisávání čistého vzduchu do spalin a to s ohledem na přísnější emisní normy v USA. Přes podtlakovou hadičku řízenou membránou v karburátoru, která je umístěna mezi vzduchovým filtrem a karburátorem, jsou výfukové spaliny ještě ve výfukovém kanálu smíchány z čerstvím vzduchem. Tímto bylo dosaženo snížení emisí CO2. Tento přídavný směsný systém byl od roku 1991 montován pro Německý trh do všech ostatní čtyřtaktních jednoválců a v neposlední řadě také pro Honda NX 650 Dominator.
Vzhled motocyklu Clubman se odkazuje na klasické motocykly z padesátých a začátku šedesátých let: takzavný „shrbený posaz“ byl typický pro anglické motocykly ve stylu Cafe Racer. Svým vzhledem připomíná Clubman motocykly jako AJS „Boy Racer“ 350, Velocette Venom Thruxton nebo BSA Goldstar. Tento desing se opět nově objevuje u motocyklu Triumph Thruxton.
Tento konzept klasického desingu nabízela HONDA pro japonský trh na začátku a v polovině osmdesátých let a to s modely GB250 a GB400TT. V roce 1985 vyrobila HONDA Motors výhradně pro japonský trh model GB500 TT, který byl nabízen v přepočtu za 6.400 DM.
Japonský GB 500 TT v barvě bordeaux rot (candy musenrot, číslo barvy R-104 CU) má nepatrně jinak formovanou nádrž a oproti Clubmanovi navíc hlavní stojan. Chyběl zde přídavný systém přisávání vzduchu. Této, na první pohled stejně jak technicky tak vzhledově vypadající motorky bylo do Německa dovezeno jen málo exemplářů.
Technická data
Motor
čtyřtaktní jednoválec- se systémem zpětného přisávání čerstvého vzduchu, s horním uložením klikové hřídele, vzduchem chlazený, čtyřventilový rozvod, bezkontaktní zapalování
- Obsah: 498 cm3
- Vrtání a zdvih: 92 x 75mm
- Komprese: 8,9 : 1
- Výkon: 28 KW (38 PS) při 7.500/min. nebo přiškrcená verze 20 KW (27 PS) při 6.000/min.; HRC-Verze s 32 KW (44 PS) při 7.000/min
- Max. točivý moment: 38 Nm při 6.500/min. u verze 28 KW, 37 Nm při 3.000/min ve verzi 20 KW; 46 Nm při 6.000/min ve verzi 32 KW HRC
Rozvod
Primární rozvod řetězem, pětistupňová převodovka, sekudární rozvod řetězem 108 525
Podvozek
Svařený trubkový rám, teleskopická vidlice, zadní trubková kyvná vidlice, přední jednoduchá kotoučová brzda, zadní brzda bubnová, hliníkové ráfky s drátěným výpletem
- Zdvih přední vidlice: 105mm
- Zdvyh zadních tlumičů: 96mm
- Rozměr předního kola: 2.15 x 18
- Rozměr zadního kola: 2.50 x 18
- Přední pneu: 90/90 S 18 sowie 100/90 S 18
- Zadní pneu: 110/90 S 18 sowie 120/90 S 18
Rozměry a váha
- Rozchod kol: 1.400 mm
- Váha (natankováno): 177 kg
- Zatížení: 127 kg / dle zápisu v TP
- Přípustná celková hmotnost: 306 kg
- Obsah nádrže/Reserva: 16,5/3,5 L
Jízdní výkony
28 KW (38 PS) (27 PS (20 KW) ); 32 KW (44 PS) HRC-Verze
- Maximální rychlost: 160 km/h (140 km/h); 170 km/h HRC-Verze
- Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 sek. (9,3 sek.); 6,6 sek. HRC-Verze
Servisní data
- Olej: SAE 10 W 40, 20 W 50
- Obsah oleje v motoru 2,3 L pří výměně 1,6 L (při výměně s filtrem 1,8 Liter)
Výbava/ceny
barva: Tmavězelená metalíza (černá/zelená metalíza, Honda číslo barvy: G-125 M)
Výkonové verze: 28 KW / 20 KW / 32 KW HRC-Verze
Prodejní cena: DM 7.770,- (28 KW / 20 KW) / ??? (32 KW HRC-Verze)